Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen
Is de Lesspiegel evidence-based?
De Lesspiegel is gebaseerd op onderzoek en literatuuronderzoek. Wij zien de Lesspiegel liever als evidence-informed. Onze ervaring is dat hoe beter je begrijpt wat je moet doen en waarom je het doet (de praktische uitvoering), de hoe, gemakkelijker wordt. Daardoor geef je betekenis aan wat je doet en ga je je inzetten voor de best mogelijke uitkomst.
We hebben al veel nieuwe dingen lopen op school. Kan Feedback op de les er dan wel ‘bij’?
Absoluut! Dan is maakt de Lesspiegel juist extra waardevol! Trajecten die al zijn geïmplementeerd kunnen jullie via de Lesspiegel monitoren door de ogen van leerlingen. Door feedback te ontvangen over de les, kun je niet alleen de effecten meten en volgen maar ook meteen bijsturen waar nodig.
Hoe verhoudt Feedback op de les zich tot andere Tevredenheidsaanbieders?
Er zijn tal van aanbieders voor tevredenheidsonderzoeken. De bekendste namen zijn DOT, DUO, Vensters, etc. Wat de Lesspiegel onderscheidt, is dat er tijdens het onderwijsleerproces rechtstreeks feedback gevraagd wordt aan leerlingen (je belangrijkste stakeholder). Het draait bij de Lesspiegel om het welzijn van zowel leerlingen als leerkrachten tijdens het leerproces. Dit verbetert de afstemming, het aanbod, het pedagogisch-didactisch handelen en natuurlijk de resultaten. Dit zijn belangrijke aspecten die een rol spelen in het oordeel van de onderwijsinspectie over de school.
Duurt een afname lang?
Nee hoor, het duurt niet langer dan 1-2 minuten. Het hangt een beetje af van de keuzes die jullie maken of waar op dit moment de focus ligt.vDat hangt af van welk onderdeel je wilt bevragen. Sommige onderdelen bevatten meer vragen dan andere onderdelen.
Voor welke sectoren is de Lesspiegel geschikt?
De Lesspiegel is geschikt voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo. De Lesspiegel is een veelzijdig instrument dat overal kan worden toegepast en snel inzetbaar is.
Is de Lesspiegel anoniem?
Jazeker, de Lesspiegel is anoniem. De school kan wel kiezen voor leerlinggebonden uitkomsten. Dit stelt leerkrachten in staat om per leerling te zien welke feedback is ontvangen. Hiermee kunnen ze niet alleen het succes van een les vergroten, maar ook het individuele succes van elke leerling stimuleren. Een win-win situatie voor zowel leerkrachten als leerlingen.
Zijn er ook op schoolniveau rapportages mogelijk?
Jazeker, je kunt deze rapportages vergelijken met de standaarden van het Waarderingskader. Dit biedt een waardevolle mogelijkheid om niet alleen de leskwaliteit te evalueren, maar ook om te zien hoe de leskwaliteit presteert in vergelijking tot jullie normen en verwachtingen. Op die manier kan de school gericht actie ondernemen om het onderwijs verder te verbeteren.
Wij hanteren het beleid geen Smartphones in de klas.
De Lesspiegel is ontworpen om moeiteloos te werken op alle apparaten, of je nu een laptop, tablet of smartphone gebruikt. Zelfs als je offline bent, kun je nog steeds gebruik maken van de Lesspiegel. We hebben ervoor gezorgd dat onze feedback mogelijkheden flexibel zijn, zodat je altijd en overal eenvoudig feedback kunt verzamelen.
Zijn de Check-Out Cards anoniem?
De standaard Check-out cards set is anoniem. Naast deze standaardoptie bieden we ook de mogelijkheid voor gepersonaliseerde Check-out cards. Wil je kaarten met het logo van de school of bestuur erop? Ook dat is mogelijk. Op deze manier kun je de kaarten volledig laten aansluiten bij de identiteit van jullie school of bestuur
Kunnen we voorbeelden van vragen vooraf inzien?
Absoluut! Als je meer informatie wilt of een persoonlijk adviesgesprek wenst, nodigen we je van harte uit om een afspraak te maken met een van onze adviseurs.
Staat je vraag er niet tussen?
Staat jouw vraag er niet bij? Geen probleem! Pak gewoon de telefoon en bel ons op 0475 57 57 93, of stuur een berichtje naar info@leskwaliteit.nl. We staan klaar om al jouw vragen te beantwoorden en je verder te helpen!